Connect with us

Oh! Media

EcoWorld Sasar Pendapatan Berulang Sehingga 30% Dalam 3-5 Tahun

Branded

EcoWorld Sasar Pendapatan Berulang Sehingga 30% Dalam 3-5 Tahun

EcoWorld menyasarkan untuk meningkatkan aliran pendapatan berulangnya kepada antara 20% hingga 30% daripada keuntungan selepas cukai dalam tempoh tiga hingga lima tahun akan datang. Ini berikutan kejayaan memperoleh projek pusat data bina dan sewa pertamanya daripada Pearl Computing Malaysia Sdn Bhd awal minggu ini.

Walaupun mengakui bahawa menjual tanah lebih mudah, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif EcoWorld, Datuk Chang Khim Wah, berkata pendekatan pajakan dan pendapatan berulang adalah peluang yang “tidak boleh diabaikan.”

“Kami adalah pemaju tulen, bermaksud kami membeli tanah, mereka bentuk semula, membangunkan komuniti, kemudian menjual dan berdagang.

“Tetapi apabila melihat ke hadapan, kami percaya Malaysia adalah sebuah negara yang semakin matang.

“Sudah tiba masanya untuk kami memberi tumpuan kepada pendapatan berulang sebagai asas pendapatan jangka panjang,” katanya kepada pemberita dalam satu taklimat mengenai strategi kumpulan semalam.

Liputi 92 ekar di Eco Business Park 5

Ecoworld Datuk Chang Kim Wah

EcoWorld telah mengumumkan bahawa projek build-and-lease pertamanya, yang meliputi 92 ekar di Eco Business Park 5, akan disewakan kepada Pearl Computing, unit milik Google, di bawah perjanjian triple net lease selama 20 tahun, dengan kemungkinan lanjutan selama 10 tahun.

Di bawah perjanjian ini, EcoWorld akan menerima RM4.8 bilion dalam pendapatan sewa sepanjang tempoh pajakan.

Bagi menyokong strategi ini, EcoWorld telah menubuhkan pasukan khas untuk meneroka peluang pendapatan berulang.

Chang berkata, kumpulan itu merancang untuk melabur semula hasil daripada projek-projek seperti ini ke dalam pembelian tanah baharu dan memperluaskan portfolio build-and-lease mereka.

Garis strategi berdasarkan 5 tonggak utama

Ecoworld Datuk Chang Khim Wah

Beliau juga menambah bahawa EcoWorld mungkin mengekalkan aset untuk tempoh tertentu bagi menangkap nilai yang lebih tinggi apabila harga tanah meningkat.

“Apabila harga tanah meningkat, nilainya juga meningkat. Hasilnya akan lebih tinggi, dan kami boleh menjualnya pada harga yang lebih baik,” katanya.

Chang turut menggariskan strategi pertumbuhan EcoWorld berdasarkan lima tonggak utama, dengan tumpuan utama kekal pada pembangunan bandar perumahan.

Beliau menyifatkan segmen ini sebagai “sumber utama perniagaan kami, di mana DNA kami terbentuk,” dan menegaskan bahawa ia “tanpa ragu-ragu, kekal sebagai asas kukuh perniagaan kami.”

🚀 Baca Yang Paling Best Je.

Setiap jam 8 malam, kami pilih yang paling best dan hantarkan terus.
Percuma. Tak spam. Just the good stuff.

Kongsikan artikel ini:

author avatar
Muhamad Faris
Faris merupakan penulis editorial sepenuh masa di Oh! Media, yang mengkhususkan dalam menghasilkan artikel-artikel berkaitan pemasaran. Dengan tumpuan penuh pada strategi dan tren terkini, Faris memastikan setiap kandungan memberikan nilai tambah kepada pembaca dan rakan industri.

Lagi dalam kategori Branded

Ke Atas