Rata-rata netizen meluahkan rasa marah dan tidak berpuas hati apabila usahawan berkenaan seolah-olah menjadikan produk makanan dijualnya sebagai objek seksual.
Marketing donat berayaq berunsur lucah?
Terbaru, netizen sempat merakam respon yang diberikan usahawan ini terhadap kecaman yang diterimanya.
Melalui siaran langsung di TikTok, usahawan ini berjanji akan berhenti menggunakan tagline tidak senonoh tersebut supaya masyarakat berpuas hati.
Terima kasih yang tegur, saya dah cakap saya akan stop buat tagline tu. Puas hati?
Dalam pada itu, peniaga mengakui kesilapan dan memohon maaf di atas ketelanjuran yang dibuat. Mereka menerima segala teguran dan telah menukar nama akaun kepada ‘bertanah donut susu’.
Minta maaf andai video disalahtafsir
Jelasnya, ‘berayaq’ bermaksud donat yang cair di mulut manakala jet bermaksud ‘terajang’ dan perkataan cirit pula tiada di dalam tagline mereka.
Mengenai video tular pula, pihak mereka hanya melakonkan seperti yang diarahkan. Mereka dengan rendah diri dan ikhlas hati memohon maaf sekiranya video telah disalahtafsir.
#OhmediaNasihat
Kontroversi ini memberi pengajaran bahawa kaedah pemasaran yang keterlaluan dan tidak sensitif boleh membawa imej negatif kepada jenama dan memudaratkan perniagaan. Dalam industri makanan, lebih elok untuk mengekalkan kesopanan dan kreativiti yang sesuai agar produk terus diminati ramai tanpa menimbulkan rasa kurang selesa.