Connect with us

‘Tolong Jangan Buat Mak Macam Bibik’ – Anak Bongsu

Umum

‘Tolong Jangan Buat Mak Macam Bibik’ – Anak Bongsu

Gambar Hiasan

Bila tiba musim perayaan, anak-anak yang jauh merantau berpusu-pusu pulang ke kampung halaman untuk menyambut raya bersama ibu dan bapa.

Tapi, apa dah jadi sampai mak pun jadi tak suka bila anak-anak balik? Korang bacalah sendiri luahan seorang hamba Allah ni tentang perkara yang sering terjadi di rumahnya ketika tiba hari raya. 

Aku anak bongsu..ade abang 6 orang, kakak sorang..memandangkan aku je yang tak kawen lagi, aku je yang selalu dengan mak sebab aku dapat belajar dekat dengan rumah tapi aku duk hostel jugak..mak aku selalu cerita dekat aku..

Alkisahnya, apa yang aku dengar dari mak aku, mak aku ni macam tak suka sangat anak-anak dia balik ramai-ramai masa raya..by the way, anak sedare aku dah berbelas orang, semua budak2 lagi, yang paling besar pon, sekolah rendah, yang baby pon ramai..korang bayangkan rumah aku time raye mcm mane..

Mula2 aku pon pelik dengan mak aku..tapi lama2 aku paham sebab aku pon rase geram jugak kadang2..semua yang balik tu macam terlalu bergantung dengan mak aku..kalau mak aku tak masak, memang kebulur la semua orang dalam rumah tu..so, aku je yg tak kawen lagi, mak aku selalu suruh aku buat itu ini..aku bukan nak mengeluh ke ape..tapi aku geram..mostly diorang tak bawak pon kelengkapan mandi or tido..sebab dah tahu dekat rumah ni, semua benda ada..tak kisah pon kalau nak guna..tapi aku kesian kat mak aku time diorang semua dah balik..diorang tinggal benda2 yang dorang gune macam duduk hotel..so, memang kene kutip dan basuh semua..banyak giler kot, kadang tu sampai 2,3 kali masuk mesin basuh..kalau aku takde or aku ade kelas awal, mak aku yang kene uruskan semua..mak aku ade penyakit darah tinggi + kencing manis..kadang tu sampai demam lepas semua orang balik tempat masing2..

Mak aku jenis yang tak suka tegur sebab takot ade yang gaduh nanti..kalau tetamu datang hari raye pon, aku dengan mak yang kelam kabut naik turun tangga..pastu, dah la kene masak banyak2 sebab anak cucu saja dah berapa dah, 20 lebih kot..hari tu pon kenduri abang aku, sampai aku demam seminggu..

Raye tahun lepas, kawan2 aku mai raya, depa nak tumpang sembahyang kat rumah aku sebab mase tu dah lewat..aku tak kisah sebab dah biase, lagipon bilik kosong ade je..lepas kawan aku balik, baru aku perasan, pampers anak2 buah aku menimbun dekat tandas tu haaa….aku ni tak tau nak letak muke kat mane, mesti kwan aku geli mase gune tandas tu tadi..aku tak perasan sebelum ni sebab aku mandi bilik air laen..sebab tu la, kalau kawan2 aku nak datang, aku kene balik kemas ape yang patot dulu sebelum dorang datang..

Kuih dalam balang tu, kalau aku tak topup, kosong la balang tu..air tumpah pon, bukan nak tolong lap, dengan ratu2 semut datang aku rasa..kalau takde orang buat air, memang takde manusia nak pegi buat untuk tetamu tu..satu masalah lagi, dah la malas nak buat air..pastu bile orang sibuk nak hidang kat tetamu, anak2 dorang jugak yang sibuk mintak2 air..aku paling tak suka budak2 buat kacau mase tetamu datang, sebab aku memang dah diajar mak aku mase kecik2 dulu..selagi orang tak bagi, jangan harap la nak rasa air tu..

Dipendekkan cerita, kalu mak aku takde, semua orang kebulur, kalau aku takde, rumah tu jadi tongkang pecah…so, dekat sini aku nak cakap kat semua orang yang nak balik raye tu, tolong sangat2 ade common sense tu..tolong la ape yang patot..tolong la jangan buat rumah tu macam dekat hotel, tolong sangat2 ade rase geli terhadap benda yang kotor..tolong jangan buat mak macam bibik..yang suami tu, kalau dah nampak isteri tak buat kerja, ringankanlah mulut tu..

Aku confess kat sini bukan untuk mengaibkan sapa2, cume benda ni la yang boleh aku tegur korang yang kawen or yang akan kawen..sebab tak nak nanti, ade yang bermasam muka dengan mak mertua or ipar duai..kadang 2 tu,common sense ni takde dalam diri seseorang tu sebab dia tak pernah rase sebelum ni..mugkin sebelum ni, semua kerja2 rumah, bibik yang buatkan..

Ok, sampai sini je la aku nak bebel..saya ni bukan baik sangat pon, hanya teguran,semoga jadi pengajaran untuk semua..ambil yang baik2 saje..doakan saya jadi anak yang solehah…dan juga isteri solehah….In Shaa Allah..

– adik bongsu

Sumber

Penulis sepenuh masa di Oh! Media. Mencipta Oh! Media sejak dari dalam perut mak lagi. Hi Awak!

Comments

Lagi dalam kategori Umum

To Top