
Oh! Negara
MAHB Cadang Bina KLIA3, Tampung Jumlah Penumpang Yang Semakin Meningkat
Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dijangka akan mendapat terminal baharu dan peningkatan kapasiti untuk menampung jumlah penumpang yang semakin meningkat.
Menteri Pengangkutan, YB Anthony Loke Siew Fook berkata, pihaknya sedang mempertimbang beberapa projek pembesaran KLIA oleh Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB).
KLIA1 dan KLIA2 akan dinaik taraf, KLIA3 dalam perancangan

Menerusi laporan daripada The Star, antara cadangan pembesaran jangka panjang ini termasuk projek peningkatan secara berperingkat untuk KLIA Terminal 1 (T1) dan KLIA Terminal 2 (T2).
Projek ini dijangka dapat meningkatkan kapasiti T1 hampir dua kali ganda dari 30 juta penumpang setahun (mppa) kepada 59 mppa, manakala kapasiti T2 pula akan meningkat dari 45 mppa kepada 67 mppa.
MAHB turut mempertimbangkan untuk membangunkan landasan keempat serta Terminal 3 (T3) di KLIA pada masa hadapan.-Katanya
Keseluruhan pelan pembesaran jangka panjang ini dianggarkan mampu meningkatkan kapasiti KLIA kepada 140 juta penumpang setahun (mppa) dan menambah jumlah pergerakan pesawat setiap jam daripada 108 kepada 154.
MPPA bermaksud “Million Passengers Per Annum”
Bakal bina terminal khas untuk jemaah haji dan umrah

Kementerian itu juga memaklumkan bahawa MAHB juga merancang untuk membina dua terminal baharu, iaitu terminal premium dan persendirian (PPT) serta terminal khas untuk jemaah haji dan umrah.
Terminal premium ini dijangka mampu menampung sehingga 100 penumpang dalam satu masa dan dirancang untuk mula beroperasi pada tahun hadapan. Terminal haji dan umrah pula dirancang untuk mempunyai kapasiti sebanyak lima juta penumpang setahun.
Sebaik sahaja terminal ini beroperasi, pemeriksaan imigresen pra-kelulusan oleh kerajaan Arab Saudi akan dilaksanakan di KLIA.
Langkah ini akan menjimatkan masa penumpang di mana-mana lapangan terbang destinasi, termasuk Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdulaziz di Arab Saudi.-Katanya
Pihak kementerian juga berkata, cadangan ini hanya boleh dilaksanakan oleh MAHB dengan kelulusan daripada kerajaan Arab Saudi untuk menyediakan kemudahan pra-kelulusan tersebut.

Untuk penyelesaian jangka pendek, MAHB telah memulakan langkah pengoptimuman T1, termasuk pemindahan syarikat penerbangan ke T2.
Selain itu, pemasangan kiosk kemudahan kendiri, penambahan 20 gerbang automatik, serta penambahbaikan pengurusan trafik dan pekerja asing yang dijangka siap akhir tahun ini.
Loke berkata sedemikian semasa sesi Dewan Rakyat menjawab pertanyaan oleh YB Fong Kui Lun (PH-Bukit Bintang), mengenai pelan jangka pendek dan panjang kerajaan untuk memperbaiki atau membesarkan KLIA bagi mengukuhkan kedudukannya sebagai hab penerbangan serantau dan antarabangsa.
