Connect with us

TM Malaysia Dilaporkan Menerima Aduan Tertinggi Berbanding Syarikat Lain

Umum

TM Malaysia Dilaporkan Menerima Aduan Tertinggi Berbanding Syarikat Lain

Baru-baru ini Telekom Malaysia Bhd (TM) dilaporkan menghadapi beberapa gangguan perkhidmatan sehingga mencatatkan jumlah aduan tertinggi iaitu sebanyak 7,946 kes setakat tahun ini.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berkata, jumlah aduan TM itu juga menunjukkan peningkatan sebanyak 43 peratus berbanding 4,528 kes yang diterimanya tahun lalu.

“Pengguna menuntut perkhidmatan yang lebih baik untuk bayaran bulanan yang dibayar kepada TM. Berdasarkan jumlah purata aduan bagi setiap 1000 pelanggan, TM mencatatkan bilangan aduan tertinggi berbanding dengan penyedia perkhidmatan lain.

“Aduan itu termasuk ketidakpuasan mengenai caj yang dikenakan (21 peratus, liputan UNIFI yang tidak memuaskan (16 peratus), gangguan perkhidmatan UNIFI (13 peratus), pertikaian bil (14 peratus), penyampaian perkhidmatan (14 peratus) serta kategori lain sebanyak 22 peratus.

“Kerajaan melihat penurunan perkhidmatan TM ini sebagai satu perkara yang serius,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

“TM juga harus merasionalkan perbezaan antara harga UNIFI dan Streamyx bagi setiap megabits sesaat (Mbps) supaya pengguna dikenakan bayaran dengan adil untuk kelajuan yang mereka nikmati tanpa diskriminasi teknologi.

“Ini amat penting dalam bidang di mana UNIFI tidak tersedia. TM perlu telus dalam berurusan dengan pengguna, menawarkan pakej yang bernilai tinggi, tidak mengambil kesempatan daripada kekurangan pilihan pengguna.

“SKMM menganggap perlindungan pengguna sebagai keutamaan utama dan tidak akan teragak-agak untuk mengambil sebarang tindakan pengawalseliaan terhadap TM atau mana-mana pemegang lesen yang didapati melanggar peraturan,” katanya.

 + Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media.

Penulis sepenuh masa di Oh! Media. Skop penulisan merangkumi segala aspek terkini & viral.

Comments

Lagi dalam kategori Umum

To Top