Connect with us

Oh! Ini Apa Yang Anda Makan Dan Berapa Jauh Perlu Anda Lari Untuk Bakar Semula

Oh! Lifestyle

Oh! Ini Apa Yang Anda Makan Dan Berapa Jauh Perlu Anda Lari Untuk Bakar Semula

Apa sahaja makanan dan snek dalam dunia ni yang belum masuk ke mulut kita? Tahu tak yang setiap snek kita makan tu memerlukan usaha dari kita untuk membakar kalorinya. Kalau tak dibakar dan dibuat tak tahu sahaja, maka semua kalori tu akan terkumpul dan menjadi lemak-lemak tepu. Maka korang pun akan membesar dan terus membesar hingga menjadi obesiti. Nak macam tu?

Berikut adalah beberapa contoh makanan, minuman, dan snek serta berapa jauh pula larian yang perlu kita lakukan untuk membakar kalorinya.

Bila dah makan Jagung, perlu lari sejauh 2.38KM untuk bakar semula.

Bila dah makan Kit Kat, perlu lari sejauh 3.54KM untuk bakar semula.

Bila dah makan Fererro Rocher, perlu lari sejauh 2.21KM untuk bakar semula.

Bila dah makan coklat Mars, perlu lari sejauh 3.34KM untuk bakar semula.

Bila dah makan snek MilkyWay, perlu lari sejauh 1.73KM untuk bakar semula.

Bila dah minum Kopi tu, perlu lari sejauh 420 meter untuk bakar semula. Hurm!

Bila dah makan snek Snickers, perlu lari sejauh 3.66KM untuk bakar semula.

Bila dah makan snek Twix, perlu lari sejauh hampir 4KM untuk bakar semula.

Bila dah snek Bounty rasa kelapa ni, perlu lari sejauh 3.93KM untuk bakar semula.

Jadi sanggup tak kita makan mana satu dari gambar-gambar di atas dan buat larian sejauh yang tertulis? Biasanya tak sanggup kan?

Pendek kata tak salah nak makan apapun tapi biarlah apa yang kita makan dengan aktiviti harian kita tu selaras bergerak aktif selaras dengan apa yang kita makan. Gemuk sihat itu normal tapi gemuk obesiti itu bahaya untuk kita.

Penulis sepenuh masa di Oh! Media. Mencipta Oh! Media sejak dari dalam perut mak lagi. Hi Awak!

Comments

Lagi dalam kategori Oh! Lifestyle

Trending

To Top